Prosjekt arbeid er en arbeidsmåte. Det er en god og systematisk arbeidsmetode for å kunne planlegge og gjennomføre barnehagens innhold på. Et prosjekt kan innholde mange tema. Rammaplanens 7 fagområder, årets 4 tider og barnas sanser er viktige redskaper i planleggings prosessen.
Vi vil forsøke å fange opp hva som skjer rundt oss og gjennom barnas medvirkning vil vi finne frem til hva barna interresserer seg for i de ulike tema vi velger. Barnas innspill, tanker, ideer gjennom samtaler rundt tema, danner rammen for videre arbeid i prosjektet.
Det å lytte til hva barn vil vise, fortelle, uttrykke av tanker om et tema, fører til at vi planlegger for: Hva som kan komme til å skje hvis barn møter......???
Vi vil ikke vite i detalj hvor prosjektet ender. Det er prosessene med barna som er i fokus, ikke produkter eller "rett " fasit / resultat.
Men vi må planlegge og tilrettelegge for hva vi tenker at barn kan komme til å ha bruk for, i møte med ulike tema i prosjektet. Verktøy, materialer og rommet er derfor viktige redskaper for oss, for å kunne tilrettelegge for at barn har dette tilgjengelig til sine leke- og lærings prosesser.