VELKOMMEN TIL AMANDUS BARNEHAGE

Amandus barnehage SA er en foreldreeiet barnehage, som holder til nede på Randvik Gård. Barnehagen ble stiftet av en aktiv foreldre gruppe i 1989. Barnehagebygget eies av Risør kommune, og bygget ble oppgradert med et nytt tilbygg i 2010. Amandus barnehage ligger idyllisk til i nær gangavstand til Randvikstrendene. Skogen, jordene, svaberg og sjøen ligger i umiddelbar nærhet. Vår 22 fots sjekte Solrik, gir oss også muligheter for utforsking og eventyr i Risørs unike skjærgård. De mulighetene vi har tett innpå oss, gir barn og voksne en variert og innholdsrik hverdag.

Årsplan 2021-2023

Amandus barnehage er godkjent for 39 barn hvis alle barna er over 3 år. Vi organiserer vår drift i to avdelinger. Frøya har arealer til ca 12-14 barn fra 1-3 år. Solstaua har areal til til ca19-22 barn fra 3-6 år.

Naturen rundt barnehagen vår er variert og unik. Vi har en port ut til Nøtteskogen, i nær gangavstand gjennom hagen vår. Der har vi et lite skogsområde, hvor vi har bygget opp en natur lekeplass.

Uterommet innenfor gjerdet har lun hage, med fine gjemmesteder, åpne flater og et variert leke- og læringsmiljø.

Det er kort gangavstand langs en lite traffikkert vei ned til lange jorder og to fine stender. På Randvik er det er store muligheter for utforsking og vandring i skog, fjell og strand sone.

På Randvik strand øst har vi liggende en egen 22 fots sjekte, "Solrik", som tar oss med ut i skjærgården når været tillater dette. Båten er ute mellom april og oktober. I disse månedene har dette stor fokus på stor avdeling, og vi utforsker Risør skjærgården for at barna skal få kjennskap til Skjærgården vår.

Barnehagen ligger også i gangavstand til Risør Barne- og ungsomsskole og Risør sentrum.  Det er også flotte turstier på Ytre Randvik, som gir barna variert terreng, klatremuligheter, og panorama utsikt til sjøen og havet.

Vårt mål er at barn skal få varierte erfaringer og opplevelser, som gir 100 muligheter til lek og læring. Vi ønsker at Amandus skal være en barnehage det er gøy å være i. Det skal være et fellesskap man har lyst til å være en del av, både liten og stor. Amandus skal være en barnehage med et innhold som gir alle barn og voksne miligheter for lek, vennskap, læring, utvikling og danning.

VELKOMMEN TIL AMANDUS!